Jag har idag meddelat att jag kommer att sluta som kampanjombudsman på partidistriktet i Stockholms län. Chefen Nils Vikmång och jag har haft dialog om det ett tag. Det handlar helt enkelt om att jag tänker valrörelse. Jag har jobbat i snart fyra år och jag vill ge min arbetsgivare en schysst chans att toppa laget inför 2014.

Som ombudsman måste du hela tiden känna ett speciellt engagemang för organisationen och för alla de människor som du möter. Utan närvaro och driv gör du inte ditt jobb. Det har varit världens roligaste jobb men den senaste tiden har jag inte känt samma driv. Då är det dags att gå vidare och hitta nya utmaningar. Jag vill inte bli en trött ombudsman.

Vad ska jag göra istället? Jag kommer att börja arbeta som projektledare på Röda Korset med strategisk medlemsutveckling. Jag börjar 1 december. Det känns spännande att lära känna en ny organisation. Jag slutar inte med politiken, tvärtom blir det tydligare. Ett jobb utanför ”sosseröran” och sedan fokus på kommunpolitiken.

Till sist. Jag tror stenhårt på socialdemokratin i Stockholm. Vi har kommit långt men vi har en bit kvar. Det är dags att verkligen lyssna på väljarna och på allvar modernisera organisationen. Tiden är mogen för det.

 

