För några dagar sedan satt jag på en middag med B och A. Man kan säga att verkligheten kom ikapp mig.

Vad pratar du om egentligen? 

– Ehh vad menar du?

– Jag ser bilder på dig när du står och gestikulerar framför någon PowerPoint

– Jo det blir mycket sånt när jag jobbar

– Men är det inte jobbigt att prata så mycket?

– Nja jag är ganska van

– Jag fattar inte att du orkar. Förresten funderar vi på att bygga altan till sommaren.

Här kommer mitt försök att beskriva vad jag pratar om egentligen.

Enkelt uttryckt pratar jag om att Socialdemokraterna måste orka ändra arbetssätt och lyssna mer på väljarna. Jag och mina kollegor kallar strategin för väljarorienterat arbetssätt. Socialdemokraterna har under en lång tid missat dialogen med väljarna. Vi tror att politiken utvecklas när vi förhandlar och diskuterar med varandra. Därefter vill vi ha en saliggörare som hjälper oss att paketera och kommunicera våra politiska förslag. Jag och mina kollegor är övertygade om att vi måste göra tvärtom. När vi tittar på forskning och lokala framgångar i t ex Örebro och Sigtuna visar det att vi måste göra tvärtom. Socialdemokraterna måste lyssna på väljarna innan vi utvecklar politiken. Därefter ska vi återkoppla och kommunicera att vi har lösningarna. Endast så blir vi relevanta.

Det handlar om att prioritera och göra rätt saker. Ska våra föreningar diskutera samma frågor med samma människor eller lyssna på de boende i närområdet? Ska våra företrädare stängas in på ytterligare ett internt möte eller genomföra ett verksamhetsbesök? Ska vi göra som vi alltid gjort eller ska vi använda de metoder som vi vet ger resultat? Ska vi våga sätta ned foten och hålla oss till ett tydligt budskap eller säga allt till alla?

Jag är ute och föreläser om detta eftersom jag ser att det ger resultat. Jag tror på att diskutera med dem som ska göra jobbet lokalt. I april började Socialdemokraterna i Huddinge, Nacka, Upplands- Bro och Järfälla sina lokala dialogkampanjer. Inom kort kör Sundbyberg, Botkyrka och Södertälje igång. Med de socialdemokratiska värderingarna i ryggen går kampanjarbetarna i de kommunerna ut och frågar: Vad är viktigt för dig? Vad tycker du att S ska prioritera? Hur vill du att vi ska utveckla ditt närområde?

Tillsammans flyttar vi nu fokus. Engagemanget och det politiska förtroendeuppdraget ska inte bygga på att berätta vad du själv tycker. Till stora delar måste det handla om att föra dialog, lyssna och återkoppla.

