I morgon åker jag till fjällen. I veckan släpptes den här nyheten.

Jag var 12 år när jag förstod att alla inte åker till fjällen på sportlovet. Min familj åkte alltid till Sälen. Sälen var lagom precis som Saaben, radhuset och sommarstugan. Självklart för mig men inte för alla. Jag skäms inte för den bakgrunden. Många i Sverige, Stockholm, Botkyrka och Tullinge har liknande bakgrund. Jag är bara medveten om att med den stabiliteten kommer möjligheter och en känsla av självklarhet som jag vill att många fler barn och ungdomar ska uppleva. Jag slapp känna mig underlägsen och annorlunda. Jag behövde aldrig tacka nej.

Det är givetvis komplicerat. Det handlar om faktorer som klass, etnicitet och utbildningsbakgrund. Det handlar om föräldrar som inte har ett jobb och rätten till en likvärdig utbildning. Som socialdemokratisk politiker utgår hela min politiska kompass från just detta – att vara med och skapa tillväxt och välfärd som gynnar alla – att vara med och bryta normer och se till att alla barn och ungdomar får möjligheten att nå dit de vill.

P.s I Botkyrka har vi en lång väg kvar men vi tillhör en av de få kommuner där barnfattigdomen minskat.

