Det är dags att summera året som gått. Här är männen som format mitt 2011. För när jag tänker tillbaka så förknippar jag 2011 med ett antal män. Tragiskt eller hur?

Mohammed Bouazizi Mannen som inte stod ut längre. Längtan efter frihet och demokrati blev för stor. Han tog livet av sig och folket i Tunisien började protestera. En våg av demonstrationer följde i Nordafrika och på Arabiska halvön. Diktator efter diktator föll. Mohammed påminde mig om att demokrati är något skört som måste vårdas.

Jens Stoltenberg Mannen som visade exceptionellt ledarskap. Trygg och utan hämndbegär ledde han sitt land genom en ofattbar tragedi. Norges tårar var våra tårar de där dagarna i juli. Det kom så nära. Det hände inte någon annanstans utan på vår bakgård. Nu fortsätter arbetet med att ta hand om de unga människor som lever med skador, sorg och saknad. Jens påminde mig om styrkan som kommer av att människor samlas.

Håkan Juholt Mannen som tog över mitt parti. Mannen som blev symbolen för Socialdemokraternas förlorade år. Det hade legat och puttrar så länge, många hade försökt att påtala problemen men nu blev det fritt fall. Håkan påminde mig om att vi Socialdemokrater inte kan skylla på någon annan.

Fredrik Reinfeldt / Anders Borg / Per Schlingmann Männen som kom undan. Klyftorna i Sverige ökar, men det spelar liksom ingen roll. När greker och italienare kändes instabila slöt vi oss i hans och hans kompisars trygga famn. Vi har det trots allt ganska bra och visioner är farligt. Fredrik och gänget påminde mig om att man aldrig ska underskatta sina motståndare.

Carl-Erik Spelmans Mannen som representerar Tullingepartiet. Han pratade om stammar i talarstolen och underkändes den oberoende kommundelningsutredningen. En utredning som är gjord av en av landets främsta experter på kommunal ekonomi. Han delade upp människor i ”vi och dom”. Car-Erik påminde mig om varför jag är kommunpolitiker och är till stora delar orsaken till att jag fortsätter vara engagerad på lokal nivå.

Mark Zuckerberg Mannen som förändrade mitt sätt att kommunicera. Den mesta informationen kom inte till oss genom personliga samtal utan genom att vi följde flödet av meddelanden, uppdateringar, incheckningar och events. Mark påminde mig om vikten av att vara närvarande och vikten av att stänga av.

Anders Johansson Mannen som tillsammans med några andra lokala ledare gick mot strömmen och visade att det är möjligt att vinna val som Socialdemokrat. Sigtunas starke man lyssnade på kommuninvånarna och fortsatte att utveckla kommunen. Anders påminde mig om vikten av att stå för det du tycker och att det mesta går, bara du bestämmer dig.

Men resten då? Jo jag vet vad jag ska åstadkomma och uppnå under 2012. Jag tror jag vet vad jag behöver förändra och förstärka men det kommer inte formuleras offentligt. Jag är bara oerhört tacksam för att 2011 gav mig många nya upplevelser och nya människor som betyder mycket för mig.

Nu ser vi till att 2012 kommer att förknippas med mer kvinnor!

