Jag längtar efter tydlighet. Låt mig förklara. Det är lätt att tro att ledarskap och i synnerhet politiskt ledarskap kräver tydlighet för att lyckas. Tyvärr är det inte alltid så. Visst är det bra om politiska företrädare kommunicerar tydligt men den politiska strukturen gynnar inte direkt dem som tittar folk i ögonen och säger.

– Det här vill jag

– Så här tänker jag

– Detta duger inte

Politiskt arbete är en kollektiv insats. Jag kan allt det där med att åsikter ska framföras respektfullt, kritik ska vara konstruktiv och att känsliga saker ska diskuteras internt. Jag vet också att det är önskvärt att analysera och inte bara deklarera sin åsikt. Men i dagsläget ser jag en struktur som lyfter den som inte tar fajten, den som ger otydliga besked och den som gör upp vid sidan av. Jag övertygad om att den typen av arbetssätt leder till stagnation, osäkerhet och brist på tillit. Jag vill se fler politiska ledare som bjuder in människor som kompletterar dem och som vågar ifrågasätta. Jag vill se fler politiska ledare som vågar vara tydliga.

P.s Jag fick inspiration till inlägget ovan på en ledarutbildning jag påbörjade för några veckor sedan. Utbildningen fick mig att börja fundera över vilka ledaregenskaper jag uppskattar och vill förknippas med.

